Under veckan gästades vi på SportfiskeAkademin av Martin Falklind, Maria Ålander och Mathias Larsson från Fiskejournalen. Temat för dagen var marknadsföring, sociala medier, bloggar och givetvis en hel del fiske.
Skolans största lokal var fylld till brädden när Fiskejournalen kom på besök. Dagen inleddes med att Maria Ålander berättade om mediasituationen i Sportfiskesverige.
– Sportfiskebranschen ligger efter när det gäller media, säger Maria Ålander.
Maria betonade vikten av att ha goda kunskaper om media.
– En bra skriven pressrelease kan leda till snabb och billig reklam för dig eller ditt företag, säger Maria Ålander.
100% trogna läsare av Fiskejournalen
Sociala medier och bloggar – en väg in i branschen
Hur sociala medier och bloggar kan hjälpa dig som är vill in i branschen visade Mathias Larsson många goda exempel på. Han uppmanade också eleverna att noga tänka igenom vad man publicerar på nätet.
– Branschen är liten och det är lätt att ”bränna sig”, menar Mathias Larsson.
– Skriv aldrig någonting i affekt utan sov på saken först, flikar Martin Falklind in.
Dagen var också ett ypperligt tillfälle att ställa frågor. Hur börjar man blogga? Hur är det att jobba på Fiskejournalen? Hur många av er twittrar? Läser ni papperstidningar eller digitalt? Frågorna var många både från våra elever och våra gäster
Mathias Larsson hade många goda tips att dela med sig av
Både elever och personal lyssnade uppmärksamt
Martin Falklinds fantastiska äventyr
Som avslutning fick vi ta del av en två timmar lång föreläsning av Martin Falklind om hans makalösa projekt Expedition den gamle och havet. Att hålla nära 100 elevers uppmärksamhet i två timmar i sträck är en bedrift i sig och kräver såväl en skicklig föreläsare som ett fängslande innehåll. Martin Falklind uppfyller båda kriterierna med råge.
Martin Falklind har gjort samma resa som Hemingways Santiago
En lärorik dag
Både vi på SportfiskeAkademin och Fiskejournalens medarbetare kan se tillbaka på en mycket lyckad branschdag.
– Det har varit en otroligt lärorik dag, säger Emil Thun, elev i Fiske1.
– Mitt intresse för media blev större efter dagens föreläsningar, säger Rasmus Gustafsson, elev i Fiske1.
– Det verkar jättekul att jobba med media i sportfiskebranschen, säger Elin Karlsson, elev i Fiske1.
-Det är viktigt för oss att få komma ut och träffa de killar och tjejer som är branschens framtid. Av vad vi såg denna dag kan jag konstatera att det bådar gott, säger Martin Falklind.
Foto: Philip Truong